Wednesday 17 May 2017

Duit, simpan dulu atau belanja dulu?

Memetik kata Dato Ibu Hanim masa dalam Majlis Sepetang Bersama Blogger (SBB2017) baru-baru ni, 

"Duit kalau banyak sangat atau bertimbun-timbun macam gunung pun kalau asyik di korek je lama-lama habis juga"

Aku setuju sangat dengan statement ni.


Dato Ibu Hanim, Faridah Hanim, Business Forensic,


Sebab tu la kita kena buat pelaburan supaya yang di korek tu bukan nya duit simpanan tapi duit dividen dan bonus. Duit pokok jangan sesekali di usik.

Setahun ada pendapatan 5 angka pun da di kira cukup sangat untuk belanja keperluan asas di hari tua. 

So, dari sekarang la kena plan apa matlamat pelaburan korang yang sebenarnya? Untuk beli rumah ke, untuk hasilkan pendapatan pasif ke, untuk travel ke, untuk kahwin ke, untuk mulakan perniagaan ke, untuk kumpul dana kebajikan ke, dan sebagainya.

Dapat tak point dia?

Jadi, cuba kita ubah cara kita berfikir tentang fungsi duit ni. Simpan dulu atau belanja dulu?

Pilihan di tangan kita sendiri nak susah sekarang tapi senang di kemudian hari atau sebaliknya?

Ada yang cakap nak senang sekarang dan nak senang kemudian hari juga. Macam mana tu ye? Ermmm...yang ni la yang aku tengah fikirkan dari tadi bila dapat komen daripada seorang Social Media Strategist, Jamar Bahar dekat status facebook aku.

Mungkin aku kena berguru dengan dia dulu then baru tau macam mana cara buat pelaburan yang tak perlu pun nak merasa kesempitan kewangan disebabkan duit gaji da diperuntukan dalam pelaburan. Biasa kan pelaburan ni jangka masa panjang dan mana boleh keluar masuk duit sesuka hati macam duit dalam akaun simpanan tu. Pelaburan mesti ada disiplin dan consistency baru la ada hasilnya kan...

So macam mana da dapat jawapan ke belum untuk persoalan tadi iaitu Duit, simpan dulu atau belanja dulu? Mana satu...

Abang pilih yang mana, perawan atau janda...??? Ehhh! Tetiba plak kan...hahaha...tak ada kaitan langsung dengan entry ni...

Sudah, jangan merepek panjang-panjang. Cuba kita fikir sejenak macam mana cara nak menjana Pendapatan puluh ribu ke ratus ribu USD setiap bulan macam orang lain tu. Kalau diorang boleh buat tak mustahil kita pun boleh buat betul tak?

Cuma kita kena cari sumber maklumat yang tepat la untuk merealisasikan impian yang agak gila dan keterlaluan macam ni tapi sekali lagi aku ingatkan ianya tak mustahil.

Macam peribahasa lama tu, 'Tuah ayam nampak di kaki, tuah manusia siapa tahu.' Releven lagi ke nak guna peribahasa ni ye? Tapi betul la kan nasib kita ni bergantung pada tuah jugak kan. Dan lebih tepat lagi tuah tu akan datang pada kita kalau kita tak berhenti memohon kepada yang Maha Esa.

Sampai sini je entry Duit, simpan dulu atau belanja dulu? ni. Terima kasih kerana sudi membaca blog Qiya Saad Dotcom. Semoga perkongsian ini bermanfaat.

4 comments:

  1. Yes, simpan dulu dan enjoy la skit dividennya :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes. Memang sepatutnya macam ni cara kita berbelanja. Bukan dapat gaji terus guna. Simpan dulu dan guna dividennya...

      Delete
  2. eh ada nama kita kat post ni la..hehe

    ye, mmg boleh pun utk senang hari ini, senang juga di kemudian hari..mcm mana? dgn cara USAHA.

    ReplyDelete
  3. If only ada dividen banyak... alangkah bestnya.

    http://panphila.blogspot.my

    ReplyDelete