Saturday 20 May 2017

4 Senaman mudah untuk membentuk perut dan punggung yang cantik

Assalamualaikum dan selamat pagi.

Da breakfast? Hari ni aku nak share tentang 4 Senaman mudah untuk membentuk perut dan punggung yang cantik disamping dapat membantu mengurangkan ketegangan urat atau orang tua-tua selalu sebut 'tarik mengkarung' bila terlebih mengeliat.

Aku suka menulis artikel waktu malam sebenarnya sekitar jam 8.30 malam hingga 12.00 tengah malam. Tapi disebabkan internet selalu buat hal so aku terpaksa la tulis artikel 4 Senaman mudah untuk membentuk perut dan punggung yang cantik ni waktu pagi macam ni tapi tu la pagi-pagi ni waktu paling effective untuk study dan siapkan assignment dan project yang tertangguh, so I have to write this article quickly right now or maybe kena cari SIM card lain. Perhaps ada la telco yang boleh offer better service.


4 Senaman mudah untuk membentuk perut dan punggung yang cantik
Gambar Hiasan


Before this kalau tak silap aku pernah share article berkaitan dengan tips kesihatan iaitu Bakar 320 kalori dengan melakukan senaman kardio selama 1 jam. Artikel ni pun membantu untuk kita dapatkan bentuk badan yang cantik tau selain berpuasa untuk detox semua racun dalam badan kita ni. Puasa da tak lama kan? Bulan puasa la masa yang paling tepat untuk kita dapatkan bentuk badan idaman tau. Hehehe...

Sebelum aku proceed to article 4 Senaman mudah untuk membentuk perut dan punggung yang cantik ni aku nak share tentang tabiat makan orang disekeliling aku yang menyebabkan badan diorang semakin hari semakin gemuk atau senang cerita diorang penghidap penyakit obesiti. Risau tau aku tengok cara diorang makan. Biasanya apa yang aku perhatikan diorang ni makan dalam kuantiti yang banyak, makan banyak makanan yang tinggi kandungan kolesterol, makan makanan yang tinggi kandungan gula contohnya dessert, diet kurang fiber, dan sebagainya. 

So memang tak hairan la kalau Malaysia ni dikategorikan sebagai antara negara penduduk tergemuk di Asia. Aku pun kadang-kadang tak boleh nak control makan tau, so bila sedar selera aku bertambah aku akan buat air detox, standby banyak buah dalam fridge, dan makan ulam-ulaman contohnya daun pegaga, daun selom, sayur-sayuran dan sebagainya. 

Sampai kadang-kadang kawan-kawan aku tanya, "Qiya memang suka makan sayur ke?" sebab pelik kot dalam pinggan aku penuh dengan sayur dan ulam-ulaman, lauk seketul je standard aku makan untuk satu hidangan. Kononnya memang nak ubah cara makan, jadi vegetarian, praktis yoga selalu tapi apa kan daya tak dapat nak control makan dan tak dapat manage masa untuk exercise atau pergi gym.

4 Senaman mudah untuk membentuk perut dan punggung yang cantik


1. Squats
2. Reverse lunges
3. Sit up
4. Pelvic Tilt Yoga / Bridge

Kalau nak tau lebih details tentang maksud dan gaya posisi 4 Senaman mudah untuk membentuk perut dan punggung yang cantik ni korang boleh baca dari artikel-artikel dari blog FITNESS KINGDOMS ni.

Lastly, terima kasih kerana sudi singgah dan baca entry 4 Senaman mudah untuk membentuk perut dan punggung yang cantik di blog Qiya Saad Dotcom ni. Semoga bermanfaat.

0 comments:

Post a Comment