Saturday 11 February 2017

Pengetahuan Asas Tentang Pelaburan Saham

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Baru-baru ni aku sempat baca tentang pelaburan saham dari blog majalahlabur.com dan semua info-info yang aku dapat tu sangat bermanfaat dan straight forward. 

Aku cuma baru baca beberapa entry je dan semuanya berkaitan dengan pelaburan saham dari perkara asas sampai la benda-benda teknikal macam Fundamental Analysis dan Teknikal Analysis. 


Saham, pelaburan saham, stock trader, pelaburan, pelabur saham,


Antara kaunter-kaunter saham yang berpotensi katanya ada 5 syarikat tapi bukan semua patuh syariah. Semua bank dalam 5 senarai syarikat ni tak patuh syariah manakala saham Sime Darby dan Tenaga Nasional Berhad (TNB) adalah patuh syariah.

5 Senarai Saham yang Bagus:-


  1. Sime Darby
  2. TNB 
  3. Maybank
  4. Public Bank
  5. Cimb Bank

Sebelum melabur saham banyak perkara yang perlu dipertimbangkan terutamanya pengetahuan tentang pelaburan saham. Cukup ke pengetahuan korang tentang saham ni? Mental korang da bersedia ke nak tanggung risiko kerugian main saham ni?

Main saham. Ni istilah biasa yang aku dengar sebelum ni. Main saham macam main-main la plak kan. Hehehe. Main saham ni sebenarnya lebih tepat dengan istilah jual beli saham dan kategori orang yang berurusan jual beli saham ni ada 2 iaitu pelabur/investor dan trader. 

Biasanya investor ni kerja dia invest je untuk tempoh tertentu dan dapat keuntungan dari dividen. Macam ASB tu. Tapi lain plak ceritanya dengan trader ni. Trader saham ni dapat keuntungan jual beli dalam tempoh yang singkat. Kira macam untung runcit la. 

Contohnya trader ni melabur RM1000 untuk beberapa lot saham (1 Lot=100 unit saham) pada pukul 10 pagi dan harga saham naik ke RM1,100 pukul 10.10 pagi si trader akan jual saham tu dan dapat keuntungan RM100 dalam masa 10 minit. 

Macam best je kan? Hehehe...tapi cari la ilmu dulu sebelum buat sesuatu tu sebab kebarangkalian untuk rugi tu tinggi sangat kalau korang tak ada ilmu tentang pelaburan saham ni.

Nak jadi pelabur saham tak ada la susah sangat dan perkara pertama yang korang kena buat adalah buka akaun CDS (Central Depository System) dengan mana-mana syarikat broker saham contohnya Maybank Investment, Hong Leong Investment, dan sebagainya. 

Da ada akaun CDS baru boleh trade saham ni tapi harus diingat bahawa pelaburan saham ni ada cas broker tau. Keuntungan jual beli saham tu kena tolak dulu dengan cas broker baru la dapat keuntungan bersih jual beli saham.


Klik gambar untuk shopping di Lazada Malaysia


Tapi sebelum berjaya membuat keuntungan dari jual beli saham da tentu la korang kena belajar analisis graf saham ataupun dipanggil Technical Analysis (TA) dan kalau boleh pergi kelas saham dulu sebab banyak istilah-istilah saham yang pelik-pelik bunyinya contohnya Bullish market, bearish market dan dalam bahasa Melayunya adalah Kerbau dan Beruang. Ada kaitan ke dengan pelaburan saham ni? Yang tu korang kena belajar la ye.

Berbalik pada Technical Analysis (TA) tadi, banyak pattern graf yang boleh dijadikan sebagai indicator sama ada harga saham akan naik atau turun contohnya hanging man, hammer, shooting star, morning star, evening star, dan banyak lagi dan semua ni boleh dipelajari dari asas Candlestick.

Selain itu sebelum beli saham kena set kan support dan resistance. Tujuan support adalah untuk set kan berapa peratus risiko kerugian yang korang boleh tanggung, contohnya 10% dan bila graf down trend (menurun ke paras support) nak tak nak korang kena jual saham tu supaya korang tak tanggung kerugian yang lebih besar. 

Dan kegunaan resistance plak adalah untuk set kan berapa keuntungan yang korang nak. Contohnya 30%. Bila graf menaik (uptrend) ke paras resistance korang jual la saham tu so that korang dapat 30% keuntungan. 

Tapi kalau uptrend dan downtrend yang tak melepasi support better jual je saham tu dan beli saham lain sebab buang masa nak monitor lama-lama dan takut korang tak perasan harga saham terus turun ke paras support. 

Tapi sebenarnya selagi belum jual saham tu ianya dikira sebagai paper lost dan bukan kerugian yang sebenar. Dan apa yang paling asas tentang pelaburan saham ni ada 2 perkara iaitu what to buy (saham apa yang nak dibeli) dan when to buy (bila masa yang sesuai untuk beli saham).

Selain itu, saham IPO (Initial Public Offering) pun kena belajar juga. Saham IPO ni saham yang pertama kali di buka untuk orang awam membeli saham di kaunter Bursa Saham atau pertama kali disenaraikan dalam papan-papan Bursa Saham.

Tujuan saham IPO adalah untuk pertambahan modal sesebuah syarikat yang ingin mengembangkan perniagaannya atau menambah cawangan tapi kekurangan modal sendiri jadi kita sebagai orang awam boleh beli saham tersebut atau tambah modal syarikat tu dan secara automatik jadi pemegang saham syarikat tersebut.

Setakat ini saja entry Pangetahuan Asas Tentang Pelaburan Saham. Untuk dapatkan maklumat yang lebih lanjut boleh baca dari blog majalahlabur dot com. Sekian terima kasih.

0 comments:

Post a Comment