Thursday 1 June 2017

Pengalaman untung trade Bitcoin

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Hari ni aku nak cerita pengalaman baru aku dalam dunia pelaburan, iaitu Pengalaman untung trade Bitcoin. Bitcoin adalah satu lagi pelaburan berisiko tinggi yang berjaya menarik minat aku dalam bidang trading ni.

Tapi sebelum aku bercerita lebih lanjut tentang Pengalaman untung trade Bitcoin ni mungkin korang berminat juga nak tau tentang Air Mineral Semulajadi Berkilauan Perrier yang mampu mengekalkan jenamanya sejak tahun 1898 lagi.

Macam mana aku boleh untung trade Bitcoin walaupun ni pengalaman pertama aku mengikuti perkembangan graf Candlestick? Dalam seminggu ni aku kaji perkembangan naik turun harga Bitcoin. Paling rendah 1BTC = RM9,000 dan paling tinggi 1BTC = RM14,200 yang sempat aku monitor dalam Luno Apps. Ada 4 view graf Candlestick yang boleh kita monitor harga Bitcoin ni dalam Luno Apps. 1D (1 Day), 1W (1 Week), 1M (1 Month), dan 1Y (1 Year). 


Pelaburan, Bitcoin, Candlestick,


Sebelum trade Bitcoin ni aku ada buat Technical Analysis (TA) sikit semalam. Belajar baca asas graf Candlestick, kaji trend Bullish dan Bearish, market trend Sideaway, Body dan shadow, open price dan close price.

Selain itu, aku baca juga tentang faktor-faktor yang menarik minat pelabur-pelabur untuk melabur di sesebuah negara antaranya kalau sesebuah negara tu isytihar interest rate tinggi maknanya ramai pelabur akan tertarik untuk melabur di negara tersebut dengan cara membeli matawang mereka bila interest rate tinggi dan jual semula bila interest rate rendah.

Kalau korang perhatikan graf Candlestick untuk 1 hari (1D) kat atas tu korang akan nampak harga paling tinggi lebih kurang RM11,500 per BTC/XBT dan harga paling rendah adalah RM10,500 per BTC. Aku beli semalam pada harga paling rendah waktu pagi dan jual semula pada harga paling tinggi waktu petang. 

Aku apply konsep asas je untuk terjun ke bidang trading Bitcoin ni iaitu tak lain tak bukan, Buy Low Sell High. Beza harga per BTC RM1,000. Banyak tu kalau beli dalam volume yang besar. Kalau macam aku ni beli sikit-sikit je untung pun sikit jela kan. 

Dari sudut pandang aku tentang trading  ni secara umum tak kira la trade saham, forex, Bitcoin dan sebagainya kalau nak buat untung dan minimum kan kerugian kena apply beberapa konsep asas yang aku senarai kan kat bawah ni.

1. Never put all eggs in one basket.
2. Buy low, sell high
3. Diversify portfolio or investment

Lepas ni kalau ada masa aku nak belajar tentang international investment (Nasdaq) plak dan kalau korang pun suka cari info tentang pelaburan korang mungkin boleh baca dari artikel-artikel yang aku da tulis sebelum ni.

Artikel berkaitan pelaburan


Kesimpulannya harga Bitcoin ni memang sangat-sangat volatile dan kalau berani ambil risiko cuba la terjun ke bidang trading Bitcoin ni tapi off course la kena pegang betul-betul satu prinsip asas pelaburan ni iaitu 'Never put all eggs in one basket' sebab semua jenis pelaburan pun ada risikonya yang tersendiri dan untuk kurangkan risiko kerugian aset kita kena diversify pelaburan kita. Simpan la sikit kat bank, Unit Amanah, Tabung Haji, ASB, AHB, Emas, dan sebagainya. Duit yang betul-betul tak guna tu boleh trade Saham, Forex, Crypto currency Bitcoin, dan sebagainya. Ikut keselesaan korang la nak involve yang mana satu.

Terima kasih kerana sudi singgah di blog aku dan baca entry Pengalaman untung trade Bitcoin ni.

0 comments:

Post a Comment