Saturday 31 March 2018

IJM Land Half Marathon 2018 - Run Together Bond Stronger

Hai korang,

Jumaat lepas Qiya berkesempatan pergi ke Press Conference IJM Land Half Marathon 2018 yang bertempat di IJM Land Seremban 2 - S2 Club. 


IJM Land Half Marathon 2018, Race Event, Seremban 2, IJM Land Berhad, Event, Qiya Saad,


Tiba-tiba teringat plak masa sekolah dulu Qiya memang suka sangat ambil bahagian dalam acara sukan olahraga dan selalu je dapat medal. Time degree pun Qiya ada juga ambil bahagian dalam acara sukan tapi bukan marathon la, masa tu main badminton je bagi mewakili faculty. Seronok sangat bila imbas balik semua moment berharga tu! Sebab Qiya memang aktif bersukan selama ni cuma sekarang je da tak aktif dan kesannya berat badan naik mendadak! huhuhu...

So bila IJM Land akan anjurkan acara Half Marathon pada 12 Ogos 2018 ni (Ahad pukul 6.00am - 11.00am) Qiya memang tengah cuba planning untuk sama-sama ambil bahagian dalam mana-mana kategori yang sesuai, maybe 21KM Women Open la. Da alang-alang join tu baik ambil kategori yang paling jauh jarak dia sebab Qiya nak sangat turunkan berat badan, at least reduce 10kg pun da bersyukur sangat. 


IJM Land Half Marathon 2018, Race Event, Seremban 2, IJM Land Berhad, Event, Qiya Saad,


Qiya da start fikir ni kalau Qiya join IJM Land Half Marathon 2018 ni confirm Qiya terpaksa training at least berlari 2KM setiap hari supaya otot-otot Qiya tak la terkejut bila kena completekan marathon 21KM nanti!

Untuk event IJM Land Half Marathon 2018 yang akan bermula dan berakhir di Dataran Centrio, Seremban 2 (bertentangan dengan Mydin S2) kali ni terdapat 11 category yang dipertandingkan seperti Men Open 21km, Men Veteran 21km, Women Open 21km, Women Veteran 21km, Men Open 12km, Men Veteran 12km, Women Open 12km, Women Veteran 12km, Boys Junior 12km, Girls Junior 12km, dan Fun Run 5km. Korang boleh tengok details umur dan yuran penyertaan bagi setiap kategori dalam jadual kat bawah ni.


IJM Land Half Marathon 2018, Race Event, Seremban 2, IJM Land Berhad, Event, Qiya Saad,


Selain IJM Land Half Marathon 2018 ni dapat menyihatkan tubuh badan kita juga dapat memberi sumbangan kerana setiap peserta akan menyumbang RM5.00 yuran penyertaan bagi kategori A sehingga H dan RM3.00 bagi kategori I & J kepada Pertubuhan Hospice Negeri Sembilan (Hospice) dan Malaysia Lysosomal Disease Association (MLDA).

Pendaftaran untuk acara Half Marathon 2018 ni telah mula dibuka pada 30 Mac 2018 jam 12pm sehingga 31 May 2018. Walaubagaimanapun, tarikh penyertaan mungkin akan ditutup lebih awal apabila semua kategori telah pun penuh. So, better register awal-awal kalau tak nanti ter-miss plak event ni kan...

Lagipun sekarang ni tengah open EARLY BIRD REGISTRATION. Kalau daftar sekarang ni sehingga sebelum 1 May 2018 kita akan dapat jimat RM10 tau. Banyak tu! 


IJM Land Half Marathon 2018, Race Event, Seremban 2, IJM Land Berhad, Event, Qiya Saad,


So macam mana nak daftar untuk acara IJM Land Half Marathon 2018 ni?

Senang je...

Korang boleh daftar dan buat pembayaran yuran penyertaan sama ada secara offline yang bertempat di IJM Land (Seremban) Office pada hari ISNIN hingga SABTU jam 9.00 pagi hingga 5.00 petang atau korang boleh daftar secara online melalui laman sesawang www.ijmlandrun.com ni.


IJM Land Half Marathon 2018, Race Event, Seremban 2, IJM Land Berhad, Event, Qiya Saad,


IJM Land Half Marathon 2018 kali ni yang dianjurkan oleh Dato' Hoo Kim See iaitu Senior General Manager (Central Region), IJM Land Berhad mendapat platinum sponsor daripada Mr Manns Goh iaitu CEO of Ionman SDS (M) Sdn Bhd.

Antara penaja utama IJM Land Half Marathon 2018 ni adalah Ionman Group, TDK, BMW Millennium Welt Seremban, 100 Plus, Ice Mountain, Ultron, Sin Chew Daily, China Press, Columbia Asia Hospital Seremban, EC Pixel, McDonald's, Yakult, SVC, Spoon Health, 2XU, RockTape, Nestle Milo, Nestle Fitness, dan Mydin Seremban 2.

Ramai yang sponsor event Half Marathon 2018 ni mesti hadiah yang diorang tawarkan pun banyak kan... haaa memang banyak sangat... Setiap peserta yang berjaya menamatkan perlumbaan untuk setiap kategori akan membawa pulang goodies bags dan juga Finisher Medal berserta sijil penyertaan. 


IJM Land Half Marathon 2018, Race Event, Seremban 2, IJM Land Berhad, Event, Qiya Saad,


Lebih daripada RM50,000 hadiah cabutan bertuah disediakan dan semua pelumba yang berjaya menamatkan perlumbaan 21km akan layak menerima sehelai custom-made Ultron Micro-dry Finisher Tee yang bertulis '21KM Finisher' kat bahagian lengan.


IJM Land Half Marathon 2018, Race Event, Seremban 2, IJM Land Berhad, Event, Qiya Saad,


Tu baru je hadiah untuk semua peserta yang join IJM Land Half Marathon 2018 ni. Yang menang perlumbaan lain plak hadiahnya tau. Semua kategori kecuali Fun Run pihak penganjur da sediakan hadiah bagi tempat pertama sehingga tempat ke-5 yang bernilai RM1000, RM800, RM600, RM400, dan RM200 beserta Trophy bagi category A sehingga D dan untuk kategori seterusnya korang boleh refer table kat bawah ni.


IJM Land Half Marathon 2018, Race Event, Seremban 2, IJM Land Berhad, Event, Qiya Saad,


So ada tak yang nak join Qiya dalam acara IJM Land Half Marathon 2018 pada 12 Ogos 2018 ni nanti? 

Untuk maklumat lanjut berkaitan IJM Land Half Marathon 2018 ni sila layari www.ijmlandrun.com atau sila hubungi 06-7613888.
Continue Reading

Friday 30 March 2018

Resepi Macaroni Goreng yang Sangat Simple!

Makanan Itali seperti macaroni, spaghetti, atau pasta ianya bukan la makanan favourite Qiya. Qiya ni selera kampung je boleh masuk. Kalau makanan pelik-pelik tu setakat rasa jela. 


Resepi, macaroni, cara masak macaroni, makanan Itali, Qiya Saad,


Tapi lain plak dengan macaroni yang Qiya masak sendiri ni. Nak kata sedap sangat tu tak la tapi the taste quite nice... dan resepi macaroni goreng yang Qiya masak ni simple sangat-sangat dan bahan-bahannya plak mudah di cari kat supermarket.


Bahan-bahan:-

500g Macaroni Kimball (rebus sampai kembang dan lembut, kemudian tos)
3 ulas bawang putih
3 biji bawang merah
100g ayam
100g sotong
100g udang
2 keping daging burger Ramli
3 batang sosej
6 biji fish ball
3 batang fish cake
cendawan butang
1/2 biji lada benggala
1/2 biji tomato *
5 sudu sos cili
3 sudu sos tiram
3 sudu minyak zaitun
sedikit garam
2 sudu gula *
1 sudu serbuk lada hitam *
1 sudu serbuk oregano *



Resepi, macaroni, cara masak macaroni, makanan Itali, Qiya Saad,


Cara penyediaan:-
  1. Rebus macaroni bersama sedikit garam dan minyak zaitun sampai kembang dan lembut. Kemudian toskan. Tujuan guna minyak zaitun untuk elak macaroni melekat.
  2. Tumis bawang putih dan bawang merah yang telah dihiris nipis sehingga naik bau.
  3. Potong dadu daging ayam dan daging burger Ramli. 
  4. Masukkan daging ayam dan biarkan sehingga kecut. Kemudian masukkan semua bahan selain yang bertanda *.
  5. Masukkan sos tiram, sos cili, gula, dan tomato. Kemudian masukkan semua macaroni yang telah ditoskan sebentar tadi. Gaul sehingga rata.
  6. Tambahkan garam, serbuk lada hitam, dan serbuk oregano. Siap untuk dihidangkan.



Resepi, macaroni, cara masak macaroni, makanan Itali, Qiya Saad,


Senang je kan? rasa macaroni goreng yang Qiya masak ni ala-ala macam guna Prego cuma tak ada rasa masam. Maybe boleh tambah lemon ke kan...
Continue Reading

Thursday 22 March 2018

5 Cara Mudah Untuk Menjaga Kecantikan Kulit Wajah

Hai korang...

Hari tu Qiya tanya kawan Qiya yang kerja kat Hospital Ampang Puteri tu macam mana nak dapatkan kulit cantik. Boleh ke buat injection vitamin C untuk bagi kulit jadi putih dan bebas jerawat. Pastu Qiya tanya lagi kalau buat laser treatment OK tak...hehe banyaknya soalan... 

Dia kata jangan sembarangan buat rawatan kecantikan muka ni sebab kebanyakan yang datang kat hospital tempat dia kerja tu ramai yang nak repear muka yang rosak teruk akibat penggunaan produk kecantikan dan kosmetik terlarang sama ada di kalangan artis ataupun orang biasa. Dia kata baik cek betul-betul tu sama ada tempat yang kita nak buat rawatan tu adalah klinik esthetic ataupun beautician dan better buat kat klinik esthetic sebab beautician kebanyakkannya diorang ni tak ada qualification.


antibiotik untuk kulit muka, cara jaga kulit wajah, cara rawat masalah jerawat, pencagaan kulit muka, skincare, supplemen, tips kecantikan, Vitamin C,


Dia tanya apa problem kat muka Qiya. Qiya jawablah muka Qiya berjerawat, kulit kusam dan tona tak sekata, ada scar, pigmentation, dan open pores yang amat ketara. Dia kata kalau macam tu buat la treatment PRP, iaitu stands for Platelet Rich Plasma dan kos rawatan plak RM2500++ ... hahahaha... pengsan nak kumpul duit... tapi dia kata PRP treatment memang OK dan perubahan kat wajah kita akan nampak dalam tempoh yang singkat.

Bila fikir-fikir duit tak berapa nak hado so Qiya pun praktis jela 5 cara mudah untuk menjaga kecantikan kulit wajah ni. Ianya adalah rutin harian Qiya sebenarnya dan ada sedikit penambahan pada cara yang ke-4 dan ke-5. Nak tau apa rutin penjagaan kulit wajah yang Qiya amalkan? Teruskan membaca tau...


1. Bersihkan wajah dengan pembersih muka yang sesuai


Setiap pagi lepas bangun tidur da jadi rutin Qiya bersihkan muka dengan pembersih muka untuk bersihkan kulit yang berminyak. Qiya gunakan pembersih muka jenama Safi.


2. Gunakan Toner Wajah selepas bersihkan muka


Lap muka dengan tuala selepas dibersihkan and then Qiya apply Hada Labo Whitening Lotion untuk elak kulit menjadi kering setelah dibersihkan dan juga untuk memberi lembapan pada kulit wajah.


3. Gunakan Pelembab Wajah selepas menyapu toner


Pelembab wajah yang Qiya gunakan adalah Cetaphil Moisturizing Cream. Qiya baru gunakan jenama Cetaphil ni and so far bila apply tu rasa agak selesa dan kulit muka tak rasa melekit. Selalunya Qiya akan pakai bedak jenis loose powder dan lipstick je lepas apply moisturizer bila nak keluar kejap-kejap. Tapi kalau waktu kerja Qiya akan apply BB Cream dan compact powder jenama Pixy untuk long lasting effect.


4. Makan Antibiotik untuk Merawat Kulit Wajah yang Berjerawat


Selain menggunakan skincare yang sesuai dengan kulit wajah, dapatkan nasihat dari doktor terlebih dahulu kalau nak ambil sebarang ubat untuk kurangkan masalah kulit muka yang berjerawat. Macam kes Qiya doktor bagi 10 biji Antibiotik Doxycap Doxycycline Capsule B.P. 100mg VFDOX06-1 yang berharga RM25 dan perlu diambil 1 biji sehari selepas makan.

Tapi sebelum tu Qiya ada tanya doktor sama ada injection vitamin C disediakan kat klinik tersebut atau tak. Hehehe... Doktor tu cakap tak ada dan respond dia macam da familiar sangat je dengan soalan macam tu... acuh tak acuh je doktor tu jawab... hahaha...


5. Amalkan Pengambilan Supplemen yang Mendapat Kelulusan KKM


Kalau cakap pasal supplemen Qiya ni adalah orang yang paling susah nak makan supplemen lagi-lagi yang jenis tablet. Risau je kalau telan-telan tapi tablet tu tak hancur dan tersekat kat mana-mana organ dalaman especially kedney sebab almost 10 years ago mak kawan Qiya ni ada menghidap sejenis penyakit yang mana nama penyakit tu Qiya pun da lupa tapi mak kawan Qiya tu selalu kena follow up kat hospital dan pernah menjalani operation. Umur mak kawan Qiya tu kalau tak silap dalam lingkungan 50 tahun ke atas.

Masa lepas operation tu kawan Qiya cakap banyak ubat yang tak hancur ada kat dalam buah pinggang mak dia disebabkan banyak makan ubat-ubatan yang berbentuk tablet. Lepas pada kejadian tu, semua ubat yang berbentuk tablet dia akan hancurkan dulu sebelum makan.

Dan sebab ni juga la Qiya takut nak ambil supplemen tapi disebabkan faktor usia yang meningkat dan kulit Qiya yang kerap terdedah kepada sinar UV, asap, dan habuk Qiya tawakal je dan cuba consume semula Shaklee Sustained Release Vita-C Plus ni selepas 3 tahun tinggal Vita-C ni. Dulu Qiya sempat consume 2 botol vitamin C (180 tablets/bottle) dan rasa macam elok sikit kulit muka. That's why Qiya makan semula vita c ni.

Mudah kan 5 Cara Untuk Menjaga Kecantikan Kulit Wajah ni? 
Continue Reading

Friday 16 March 2018

Senarai Pemenang 'Giveaway Cash RM100 by Qiya Saad for December 2017'

First of all Qiya nak ucapkan terima kasih banyak-banyak kepada semua kawan-kawan Blogger yang sudi join Giveaway Cash RM100 by Qiya Saad for December 2017 ni.



Pemenang Giveaway Cash RM100 by Qiya Saad for December 2017 adalah seperti berikut:


SENARAI PEMENANG

Tempat Pertama 
No. 6
http://azlanbahar.com/contest/giveaway-cash-rm100-qiya-saad-december-2017/
Hadiah - RM50


Tempat Ke-2
No. 8
http://shafyqahazahar.blogspot.com/2017/12/giveaway-cash-rm100-by-qiya-saad-for.html
Hadiah - RM30


Tempat Ke-3
No. 11
https://galaksiviral.blogspot.my/2017/12/giveaway-cash-rm100-by-qiya-saad-for.html
Hadiah - RM20


Hadiah Saguhati #1
No. 5
http://penselduabee.blogspot.com/2017/12/giveaway-cash-rm100-by-qiya-saad-for.html
Hadiah - Popia Simpul by Qiya Kitchen


Hadiah Saguhati #2
No. 2
http://qisstiera.blogspot.my/2017/12/giveaway-cash-rm100-by-qiya-saad-for.html?m=1
Hadiah - Popia Simpul by Qiya Kitchen


Hadiah Saguhati #3
No. 4
http://queensyanis.blogspot.my/2017/12/giveaway-cash-rm100-by-qiya-saad-for.html
Hadiah - Popia Simpul by Qiya Kitchen



popia simpul, Kuih raya, biskut raya, senarai harga biskut raya 2018, doorgift, goodies, pakej pertunangan, pakej perkahwinan, doorgift aqiqah, doorgift sambutan hari jadi, biskut oat coklat, oat chocolate cookies, qiya kitchen, GA, Giveaway,



Tahniah Qiya ucapkan kepada semua pemenang. Sila emelkan butiran peribadi seperti dibawah ke sitirokiyah.saad@gmail.com untuk menuntut hadiah.


Butiran peribadi:-
No peserta:
Url blog:
Nama penuh: 
No Akaun Bank:
Nama bank:
No H/P:
Alamat email: 

Kepada yang kurang bernasib baik tu boleh cuba next GA ye. Bye!
Continue Reading

Sunday 11 March 2018

The process of a sales & purchase agreement

Property, Sales & Purchase Agreement, Buying House, the process of sales & purchase properties agreement, How much deposit of a house, How to sell and buy property, how to sell and buy a house, how long the process of selling & buying house,


All prospective property buyers need to understand the importance of a sales and purchase agreement during property purchase.

Hiring a solicitor

The first thing that you need to do is to get a solicitor. There are two ways this occurs in property transactions. In the first case, the buyer and seller use the same solicitor. In the second case, the buyer and seller hire different solicitors.

When the buyer and seller employ the same solicitor, the process will tend to be quicker. However, both the buyer and seller will need to be careful that the solicitor is acting in the best interests of both clients.

When the buyer and seller both hire their own solicitors, the interests of both parties will be protected. However, this means that there will be a lot of back and forth in terms of communication, and this could drag out the process of the property transaction.

The process


1. Letter of Option to Purchase


This letter from the seller to buyer allows the buyer for consideration of purchase. The buyer will pay a 2% deposit of the purchase price to the seller as an earnest deposit upon signing the letter to option to purchase. This deposit will be credited to the purchase price if the option is exercised. Usually the letter is drafted by a property agent or solicitor. This letter of option to purchase allows the buyer. The buyer obtains the option and rights to buy the property within the option period for the full price.

After signing the letter of option to purchase, the sales and purchase agreement must be signed within period of 14 days. The buyer typically applies for a bank loan during this period. If, however, the loan application is rejected, this letter can be voided once the option period expires. The 2% deposit will then be returned to the buyer.


2. Signing the Sales and Purchase Agreement


Upon signing the sales and purchase agreement, the remainder of the 6% of the 8% deposit needs to be paid by the buyer to seller. Once the sales and purchase agreement is signed, no further bargaining is allowed, and both parties must follow and respect the terms as contracted upon in the sales and purchase agreement. Thus, both buyers and sellers need to agree with the terms before signing the sales and purchase agreement.

3. Completion of the Sales and Purchase Agreement


Once the sales and purchase agreement is signed, the buyer usually has a grace period of 3 months to pay the remaining 80% of the property purchase price. If the seller still has an outstanding loan on the property, this outstanding amount must be settled by the buyer on behalf of the seller within this grace period. These processes will be negotiated by the solicitor on behalf of the seller and buyer.

However, should the buyer fail to pay the seller the remaining 90% of the property purchase price within the grace period, the seller has the rights to charge the buyer a 6% interest for failing to fulfill the terms as set out in the sales and purchase agreement.

Conventionally, a real estate agent will handle transactions of property purchase and transfer for you in exchange for an agent fee. The exact amount will differ depending on your agreement with the agent, whether it is to follow the standard cost in the state, or whether it is a percentage of the sale. Some agents require payment once the sales and purchase agreement is signed. In any case, it is advisable to only pay the agent fee upon the completion of the whole sales and purchase agreement process. This can take a minimum of 3.5 months.

It is however, not a compulsory thing to have a real estate agent to handle property transactions. However, in the event that you opt to forego hiring a real estate agent, you need to have a solicitor that you can trust well and is able to protect your interests.
Continue Reading

Friday 9 March 2018

Tempahan Kuih & Biskut Raya 2018 dan Doorgift by Qiya Kitchen untuk Pelbagai Majlis

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Hai korang,

Ada ke yang da mula fikirkan persiapan untuk hari raya puasa? Hari ni da masuk hari ke-9 bulan Mac... bulan Mei da mula berpuasa... sekejap je kan? Pastu raya plak...


Kuih raya, biskut raya, senarai harga biskut raya 2018, doorgift, goodies, pakej pertunangan, pakej perkahwinan, doorgift aqiqah, doorgift sambutan hari jadi, biskut oat coklat, oat chocolate cookies, qiya kitchen,


Banyak yang nak kena prepare untuk menyambut Aidilfitri ni. Baju raya, angpau raya, kuih raya...macam-macam kan...maklumlah Aidilfitri kan sekali je setahun...mesti la kalau boleh nak sambut hari raya dengan rasa meriah gitu...


Kuih raya, biskut raya, senarai harga biskut raya 2018, doorgift, goodies, pakej pertunangan, pakej perkahwinan, doorgift aqiqah, doorgift sambutan hari jadi, biskut oat coklat, oat chocolate cookies, qiya kitchen,


Hari ni dengan rasminya Qiya da mula OPEN ORDER pelbagai jenis kuih raya bagi pihak @qiyakitchen sehingga 30 April 2018 khas untuk Hari Raya Puasa tahun ini dan juga doorgift untuk pelbagai majlis.

Buat masa ini Qiya ambil order untuk beberapa items sahaja tau. Antaranya ialah:-

1. Oat Chocolate Cookies
RM18.00 (45-50pcs @ +/-300g)

2. Popia Simpul @ Gulung 
RM25.00 (500g)
RM45.00 (1kg)

Dari semasa ke semasa Qiya akan update senarai kuih raya ni. 

Kalau korang nak jadikan sebagai DOORGIFT untuk pelbagai majlis pun boleh...contohnya:-

👰 Majlis Pertunangan / Perkahwinan
👶 Majlis Aqiqah/ Cukur Jambul / Berkhatan
💃 Birthday Party
👪 Majlis Doa Selamat

dan sebagainya...

Harga Doorgift

1. Cookies - RM1.50/pax @ RM2.50/jar
2. Popcorn - RM1.00/pax @RM1.50/pax
3. Popia simpul - RM1.00/pax


Kuih raya, biskut raya, senarai harga biskut raya 2018, doorgift, goodies, pakej pertunangan, pakej perkahwinan, doorgift aqiqah, doorgift sambutan hari jadi, popcorn doorgifts, qiya kitchen,
Popcorn Doorgit - RM1.00


Popcorn Doorgift - RM1.50


Tempahan perlu dibuat sekurang-kurangnya 1 minggu sebelum majlis berlangsung.

Kalau korang cari kat Facebook dan Instagram boleh gunakan hashtag-hashtag macam kat bawah ni.

#qiyakitchen 
#qiyacookies  
#qiyakitchencookies #SekaliRasaPayahNakBerhenti 

Ataupun korang boleh direct ke social media berikut:-

Facebook page: Qiya Kitchen
Instagram: @qiyakitchen

Selain itu juga, kalau ada surirumah, student atau sapa-sapa je yang nak cari duit lebih boleh jadi DROPSHIP untuk produk makanan dari keluaran Qiya Kitchen ni tau.

Untuk maklumat lanjut sila hubungi:-
QIYA - 0122668424 (CALL/SMS/WHATSAPP) 

Notes:-
~ Harga tidak termasuk kos pos
~ Penghantaran boleh diurus ke seluruh Malaysia
~ COD area Klang, Shah Alam, Putrajaya, UiTM Shah Alam, dan sekitar Lembah Klang.
Continue Reading

Saturday 3 March 2018

Resepi Kacang Kuda Goreng (Fried Chickpeas)

Hai korang...

Hari ni Qiya nak share tentang satu resepi yang simple dan tinggi khasiat. Kacang kuda atau chickpeas adalah sejenis makanan yang sesuai untuk orang yang tengah diet ataupun sejenis makanan sihat yang boleh dijadikan sebagai kudapan lagi-lagi bila tengah tengok TV mesti syok je mengunyah.


Resepi, kacang kuda, chickpeas, sumber protein, karbohidrat, fiber, serat, qiya saad,


Kacang kuda ni antara kebanyakan makanan ringan atau snack yang terdapat dalam kategori healthy food atau healthy snack yang Qiya cari dari google. 

Kacang kuda ni sangat popular dalam diet orang Mediterranean kerana ianya mengandungi sumber protein, karbohidrat, dan fiber. Walaupun ianya sesuai dijadikan sebagai snack tapi tetap tak boleh makan banyak-banyak, segenggam da cukup bak kata Kevin Zahri.

Kalau ikut cara Kevin Zahri makan, dia akan makan protein terlebih dulu kemudian baru sayur dan diikuti oleh nasi atau karbohidrat. Rationya pun segenggam carbo.

Qiya suka refer style Kevin Zahri jaga pemakanan dan kesihatan sebab dia kan ada pengalaman lebih 12 tahun jadi certified trainer kat U.S., lagipun program Jom Kurus 1 Malaysia (JK1M) yang dia kendalikan dapat bantu ramai orang yang overweight kembali sihat dan normal. Ada yang berat 130kg pun boleh turun sampai 60kg selama 1 tahun mengikuti program tersebut. 

Qiya pun ingat nak daftar jugak la JK1M tu sebab Qiya macam da tak boleh control berat badan. Da 2 minggu Qiya diet dan exercises dapat la turunkan 2kg tu pun naik turun, tak konsisten. Takut la kalau berat badan naik mendadak. Seluar jeans Qiya pun semua da ketat. Sebab tu Qiya cuba cari makanan yang sihat, minuman tanpa gula, dan makanan yang kurang garam. 

Kenapa Qiya cut gula? sebab gula mengandungi karbohidrat sebagai sumber tenaga. Tenaga yang berlebihan akan bertukar jadi lemak kalau tak digunakan. Garam pula mengandungi Sodium yang bila berlebihan akan menyebabkan air dalam badan bertakung dan seterusnya menyebabkan peningkatan berat badan selain menjadi punca penyakit darah tinggi. Scary kan?

Sekarang Qiya nak share Resepi Kacang Kuda Goreng ( Fried Chickpeas) yang boleh dimakan macam tu je.

Bahan-bahan:-

Kacang kuda 
Bawang merah
Cili kering
Ikan bilis
Daun kari
Ubi kentang
garam
minyak zaitun


Cara memasak:-

1. Rendam kacang kuda selama 8 hingga 10 jam dan kemudian rebus.
2. Goreng kentang dan ikan bilis. Angkat dalam pinggan.
3. Tumis bawang, cili kering, dan daun kari menggunakan minyak zaitun.
4. Masukkan kacang kuda, ikan bilis, kentang, dan garam. Gaul rata.
5. Siap untuk dihidangkan.

Senang je kan? Selamat mencuba...
Continue Reading